Kosten besparen voor ondernemers

John Dekker - Abcoude

06-15037908 info@dhmd.nl

Kostenbesparing voor de ondernemer (deel I)

energiemaatschappij

Kosten besparen – Kwaliteit. Gaat dat wel samen? Uiteraard gaat dat uitstekend samen, maar wie in het wilde weg gaat snijden en hakken snijdt zichzelf in de vingers. Kosten besparen doe je dus met beleid. Het begint met inzicht in uw kostenstructuur. Hoe groot of hoe klein je onderneming ook is: kosten sluipen altijd ongemerkt je bedrijf in. En krijg ze dan maar weer eens de deur uit!

Zorg voor een goed kostenoverzicht

Laten we eerlijk zijn: je hebt als ondernemer zoveel aan je hoofd, dat het overzicht wel eens zoek raakt. Bij tegenwind is het dan lastig om snel bij te sturen. Om weer grip te krijgen, is het van belang maandelijks alle kostensoorten op een rij te zetten. Daar is zelfs speciale software voor, zodat dit niet veel tijd hoef te kosten.

En dan merk je al snel dat de ene kostenpost de andere niet is. Er zijn productieve kosten (zoals verkoop, productie en logistiek) en noodzakelijke kosten voor bijvoorbeeld de boekhouding. Alle andere kosten zijn voor een groot deel onnodig, zoals luxueus ingerichte kantoren en te dure auto’s.

Wees niet te rigoureus
Als je pure verspilling tegenkomt, dan is ingrijpen eenvoudig. Maar meestal is het van belang even goed na te denken. Waarom worden deze kosten gemaakt? Kan dat goedkoper? Wat levert het op?

Budgettering is het vertrekpunt om kosten te reduceren. Zonder budgetten weet je niet waar overschrijdingen zijn. Maak een goede kostenbegroting zodat direct duidelijk wordt waar de kosten uit de pas (dreigen) te lopen.

Als je maandelijks toetst of de gerealiseerde cijfers kloppen met het opgestelde budget ben je goed op weg. Dat is best lastig en niet haalbaar voor iedere ondernemer. Maar neem ten minste eenmaal per kwartaal de stand van zaken door met je accountant. Je moet weten wat er gebeurt in je bedrijf. Loop systematisch alle posten na en pluis ze echt allemaal uit. Vaak blijkt dat je toch kunt besparen op posten waar je het in eerste instantie niet verwacht.

Verzekeringen
Verzekeringen is zo’n kosten post waarop ondernemers vaak flink kunnen besparen. Is dat eenmaal goed geregeld, dan kijkt geen ondernemer er meer naar om. Heel jammer want verzekeraars komen vaak met nieuwe aanbiedingen om hun producten te promoten. Dat kan een voordeel opleveren van soms wel 50% ofwel duizenden euro’s!

Drukwerk is ook zo’n voorbeeld. Is het eigenlijk nog wel nodig om brochures en offertes te printen? Blijf scherp! Vraag regelmatig nieuwe offertes aan bij verschillende leveranciers. Dat scheelt vaak flink!

Hulp nodig? Je weet mij te vinden ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *